Panza pentru pictura | Suporturi pictura

Panza pentru pictura | Suporturi pictura

Panza pictura - pe sasiu si carton panzat


La fel ca si in cazul celorlalte materiale pentru pictura, e necesar sa testezi cat mai multe tipuri de panza pictura inainte de a te decide asupra unei anumite marci. Daca esti la inceput si inca nu ai experimentat diferentele intre un carton panzat, o panza pictura din bumbac, o panza pictura de iuta si una de in, de exemplu, e necesar intai sa faci cateva teste. La finalul acestora, vei avea propriile observatii asupra rezultatului final - chiar daca folosesti un primer/ un gesso, fiecare tip de material care sta la baza panzei are trasaturi specifice ce tin de capacitatea de absorbtie a culorii si nu numai.


Panza pictura de in este cunoscuta de artisti, de exemplu, datorita caracteristicii sale de a nu se lasa dupa ce a fost intinsa pe sasiu. Panza de iuta este recomandata de specialisti pentru lucrari realizate pe suprafete mari. Majoritatea panzelor pentru pictura din magazin sunt deja grunduite, dar daca preferi sa-ti aplici singur grundul, ai la dispozitie si panze nepreparate. In oferta ProfiArt ai la dispozitie atat panza pictura grunduita cat si panza pictura fara grund.


Cartonul panzat este o idee buna mai ales pentru studiu – in general textura granulata fina permite mai multe tipuri de culoare pe acest tip de material, cum ar fi acuarele, acrilice, creioane acuarelabile sau markere. Cartonul panzat este deja grunduit de obicei, fiind pregatit pentru a fi folosit direct si vine in mai multe dimensiuni.

Articole
Share

Ghid: icoane pictate pe lemn sau pe sticla

Pictura unei icoane este un procedeu complex, mai ales dacă vrei să respecți toate rigorile tehnicii, așa cum era aceasta aplicată în vechime, de iconari. De exemplu, blatul de lemn pentru o icoană trebuia preparat cu un amestec de clei și praf de cretă, după ce în prealabil, pe lemnul foarte bine uscat, se lipea pânză cu textură rară. Astăzi, îți poți alege un blat de icoană (din lemn sau din MDF) deja preparat, astfel încât să te poți ocupa direct de pictura în sine.
Tradiția icoanelor religioase
Pictura pe icoană este o tehnică complexă și necesită o bună cunoaștere a pașilor de lucru. O icoană, în mod tradițional, nu trebuie semnată de iconar. Pentru o astfel de pictură se foloseau pensule foarte subțiri și chiar și penițe, pentru a obține linii de diferite grosimi. Pentru a obține accente de lumină, în multe regiuni linia neagră era dublată de o linie albă.
În trecut, culorile erau preparate de fiecare iconar în parte și erau obținute din oxizi sau cristale măcinate foarte fin, amestecate cu ulei sau gălbenuș de ou.

În România, icoana pe sticla a fost practicată mai ales în Transilvania, datorită influențelor din Europa Centrală. Tradițional, icoanele pe sticlă asociau imaginilor religioase și elemente legate de folclor iar aspectul naiv al acestor icoane era dublat, într-un aspect foarte specific, de sticla cu suprafață dură și plină de bule de aer, care reflecta lumina neregulat. Aceste detalii dădeau icoanelor pictate pe sticlă un farmec aparte.
Icoane pictate pe lemn – pașii de lucru
Pentru icoane pictate pe lemn, primul pas este să trasezi schița sau desenul, pe blatul de lemn. Atunci când desenezi un model original, e bine să-l exersezi pe hârtie înainte și de-abia apoi să îl transferi pe blatul de lemn al icoanei. Atunci când folosești un izvod (model) de icoană, poți lucra cu hârtie de calc și transferul pe suportul de lemn.

Aurirea este și ea extrem de importantă în cazul unor icoane pictate manual. Pentru a afla mai multe detalii despre pașii de aplicare, citește articolul despre aplicarea foiței de aur, aici. După ce aplici foița, trasează aureolele și scrie numele sfântului, sau al sfinților pe care-i reprezinți în icoană.
Pentru pictura efectivă, e bine să alegi pigmenți foarte buni, care să reziste cât mai bine. Pigmenții din tempera profesională au o rezistență la lumină excelentă și nu își vor schimba culoarea în timp. Procedura veche de pregătire a culorilor pentru icoane implica amestecul cu un liant, de obicei emulsie de ou care se obținea din amestecul gălbenușului cu vin sau oțet, detaliu care oprea descompunerea acestui liant.
În mod tradițional, aplicarea culorilor se face de la cele mai închise la cele mai deschise pentru icoane pictate pe lemn. Dacă ești la început cu pictura pe icoane, e ideal să lucrezi după un model, pentru a te familiariza cu toți pașii și pentru a experimenta tehnica cap – coadă.

Următorul pas este uscarea culorilor de pe icoană. E bine să lași culorile să se usuce în profunzime și să nu grăbești acest proces. Nu lăsa icoana în soare și nu folosi un uscător de păr.
La final, după ce culoarea e bine uscată, e timpul să aplici lacul de protecție. Există chiar și lacuri cu protecție UV – verifică variantele disponibile în categoria noastră de vernis pictură. Pentru o primă icoană, poți utiliza și un kit icoană – lemn natur.
Icoane pe sticlă – ce reguli trebuie să respecți?
Pentru pictura pe sticlă, poți utiliza culori de ulei, tempera sau culori acrilice. Cu cât alegi culori de mai bună calitate (profesionale), cu atât vei avea pigmenți mai intenși, durabili și rezistenți la lumină.

Icoană pe sticlă - Sf. Gheorghe. Sursă: Wikipedia
Pe lângă culorile de ulei (dacă le preferi), ar mai trebui să ai la îndemână terebentină sau ulei de in fiert, dar și pensule potrivite pentru pictura în ulei (de obicei dintr-un fir de păr mai gros), godete și șervețele.
Și în cazul icoanei pe sticlă e bine să lucrezi după un model. Primul pas este să trasezi pe spatele foii inversul acestui model, adică imaginea pe negativ.
Sticla trebuie degresată cu spirt și se șterge până când e complet uscată. Trasează desenul cu pensula, dacă vrei să obții linii mai plastice. Poți folosi și un marker sau o peniță, caz în care liniile vor fi mai puțin expresive, dar mai ușor de aplicat.
Pictează contururile din stânga sus și pe măsură ce avansezi, verifică spatele sticlei pentru a vedea dacă conturul la care lucrezi este mat și suficient de evidențiat. În acest moment, poți șterge orice greșeală cu un bețișor sau cu scobitori.
Lasă la uscat conturul (chiar mai multe ore) și aplică primele straturi de culoare. Pictează fețele și zonele deschise la culoare, apoi poți trece la regiunile în care e nevoie de culori închise.
La final, verifică în lumină icoana – e ideal să nu ai regiuni în care să nu se vadă culoarea însă dacă acestea există, poți face corecturile.



Te așteptăm cu mai multe idei și recomandări despre tehnici și materiale pentru proiecte de artă și hobby creativ și pe Facebook , Instagram si YouTube și în magazinele din București!
 
Surse foto: Unsplash.com, Pexels.com