Mediumuri | Vernisuri | Diluanti

Mediumuri | Vernisuri | Diluanti

Mediumurile pictura sunt substante chimice realizate in functie de tehnica sau de tipul de culori folosite, care au mai multe functii. O data, folosind un medium pictura, vei putea controla mai bine perioada de uscare a uleiului – atunci cand folosesti un medium pentru culori ulei. Parte din aceasta tehnica (pictura in ulei) este si importanta acordata efectelor ce un pictor le poate realiza pe panza iar aici mediumurile pot fi de ajutor. Fiecare strat de culoare are astfel o perioada diferita de uscare dar si de flexibilitate. Exista medium lucios, medium mat sau diferite paste de modelaj cu efect interesant in aceasta categorie.


Folosirea precisa a mediumurilor vine dupa un timp dedicat exersarii tehnicii. Un medium mai poate fi folosit si pentru pouring art de exemplu – vei putea controla in totalitate folosirea unui mediu doar dupa ce te-ai informat foarte bine in prealabil si ai facut cateva teste pe propriile lucrari.


In categoria de mediumuri, vernisuri si diluanti gasesti si ulei siliconic, mortar acrilic, vernis spray, pouring medium sau gel structura, vernis de crapare sau lac acrilic si alte produse inovatoare, care vor sustine efecte speciale pe lucrarea ta. Poti folosi variantele de selectie a produselor din categorie dupa efect – anti-uv, aplicare pe textil, crapare, fluidizare, fosforescent, glasiuri, imbatranire, impasto, lucios, mat, metalic, perlat, satinat, structura, etc.

Articole
Share

Scurt ghid despre folosirea unui vernis in pictura

Vernis-ul reprezintă un strat protector aplicat pe o pictură (există vernisuri potrivite pentru tehnicile în ulei, acrilic și chiar fixative pentru culoarea de acuarelă ), care are beneficii pe termen lung, printre care rezistența culorilor și protecția la lumină. Un vernis pictura de calitate poate chiar să crească saturația culorilor și poți alege între mai multe tipuri de finisaje (mat, lucios sau satinat).
Beneficiile utilizării unui vernis în pictură

Protecția culorii împotriva prafului, a grăsimilor și a razelor UV
Un aspect uniform al lucrării tale
Extra strălucire a culorii (uneori în procesul de uscare, e posibil ca anumite culori să-și mai piardă din strălucire)

În general, vernis-urile au o compoziție diferită, în funcție de culoarea pe care se aplică. Astfel, un vernis pentru pictura în ulei de obicei conține rășini naturale (alchidice sau dammar) sau sintetice, suspendate într-un solvent – de cele mai multe ori terebentină. Pentru vernisarea unei picturi acrilice, vernis-ul are nevoie de alte calități și de obicei rețeta de fabricație implică emulsii de polimeri acrilici. Ca și consistență, e bine de știut că un vernis este mai tare și mai puțin flexibil decât culoarea uscată și astfel nu va permite trecerea umezelii, a grăsimilor sau a altor factori care pot impacta în mod negativ culoarea.
Cum se aplică un vernis pictura ?
Condiția esențială pentru aplicarea corectă a unui vernis este uscarea profundă a culorii. În caz contrar, pot apărea, în timp, fisuri sau crăpături în acest strat protector. Timpul de uscare al culorii depinde și de grosimea stratului aplicat.
De exemplu, în cazul picturii în ulei, aplicarea unui strat de vernis înainte de uscarea completă a culorilor (care poate dura și luni întregi în cazul uleiurilor) riscă să închidă suprafața și să blocheze procesul de oxidare, proces prin care se usucă picturile în ulei. Același risc există și în cazul aplicării premature a vernis-ului pe o lucrare în acrilic – dacă uscarea nu este completă, întreruperea procesului va rezulta în alterarea, în timp, a stratului de vernis.
Vernis-ul se poate aplica cu pensula sau în varianta spray. Fiecare vernis (lichid sau spray) are indicații specifice de aplicare, cum ar fi numărul optim de straturi, pe care le vei găsi pe eticheta produselor sau în descrierea de pe pagina de produs.


Orice variantă de vernis ai alege, e bine să lucrezi într-un spațiu foarte bine aerisit și ventilat (aerul să circule din cel puțin două surse) sau chiar afară, dacă ai această posibilitate. Poți chiar să utilizezi o mască de protecție.
Vernis lichid
Pentru o aplicare corectă a vernis-ului lichid, e important să folosești o pensulă de vernisare, lată ( 5- 10 cm), cu un fir de păr moale și de bună calitate (să nu piardă fire de păr în timpul aplicării). Este indicat, dacă e posibil, să folosești această pensulă doar pentru vernis și să o cureți cât mai bine după fiecare utilizare.
Vernis-ul se aplică pe pictura plasată în poziție orizontală, în 1-3 straturi subțiri, așteptând uscarea stratului anterior înainte de a trece la următorul. Este indicat să aplici vernis-ul cu mișcări grijulii ale pensulei, obiectivul fiind să obții un strat uniform și destul de subțire. Ai grijă să nu se formeze bule de aer și nu dilua foarte mult vernis-ul (de obicei, găsești informațiile referitor la posibila diluare pe etichetă), ca să nu riști formarea acestor bule de aer.
E importantă și temperatura din spațiul în care aplici vernis-ul. Dacă aceasta este prea rece sau umedă, e posibil ca vernis-ul să capete un aspect lipicios. Mai este recomandat să închizi rapid recipientul cu vernis, după aplicare, fiindcă unele din substanțele din compoziția sa se pot evapora destul de rapid.
Câteva idei de vernis-uri lichide de foarte bună calitate sunt vernisul lucios și elastic de la Schmincke (pentru culorile de ulei, pe bază de rășini sintetice, care rămâne elastic în timp, datorită aditivilor din rețetă), vernis-ul universal (cu aspect lucios și potrivit și pentru culori de ulei dar și pentru print-uri) sau vernis-ul lucios pentru uleiuri, vernis-ul din rășină naturală de Dammar (lucios sau mat) sau vernis-ul de mastic. Pentru pictura în acrilic, poți aplica vernis lucios din rășină acrilică (timp de uscare mic și rol în creșterea strălucirii culorilor) sau un vernis acrilic mat, din rășină sintetică. Pentru acuarele, ai la dispoziție un vernis pentru acuarele lichid, pe bază de alcool.
Vernis spray
Deși metoda clasică de aplicare a vernis-ului este cu pensula, un vernis spray îți poate fi de folos, mai ales în cazul în care stratul de culoare nu este perfect uniform. Deci, dacă ai folosit tehnica impasto sau ai o lucrare mixed media, e indicat să alegi un vernis spray. Astfel, stratul de protecție va avea aceeași grosime pe întreaga suprafața a lucrării, comparativ cu aplicarea unui vernis lichid, cu ajutorul unei pensule.
În acest caz, poți plasa pictura în poziție verticală și să aplici spray-ul de sus în jos, de la o distanță de cațiva zeci de centimetri (și în acest caz, vei găsi instrucțiuni precise referitoare la distanță pe eticheta sau în descrierea produsului). Nu uita ca înainte să aplici vernis-ul spray să agiți foarte, foarte bine tubul, chiar timp de câteva minute. În cazul blocării duzei, întoarce tubul invers și pulverizează până când observi că reîncepe fluxul normal de vernis.
În general, se aplică 2-3 straturi de vernis spray, dar poți testa și în timp, vei putea să-ți stabilești preferințele, prin analiza efectului rezultat pe suprafața culorii.
Vernis spray - universal – pentru ulei sau acrilic
Vernis-urile spray pot avea o compoziție potrivită și pentru pictura în ulei și pentru pictura în acrilic. Este cazul acestui vernis universal de la Schmincke, disponibil în varianta glossy, satin mat sau mat.
Vernis spray pentru pictura în acrilic
O variantă este vernisul spray pentru acrilic, cu protecție UV și disponibil în variante glossy, neutral/ satin-matt sau mat, ce poate fi folosit și pentru printuri inkjet sau fotografii.

Vernis-uri spray pentru pictura în ulei
Există mai multe variante de vernis-uri spray special realizate pentru protecția culorii de ulei. Unul dintre ele este vernis-ul de retușare de la Schmincke, ideal pentru protejarea temporară a culorilor de ulei.
Apoi, pentru vernisarea finală, poți alege un spray Final Picture, cu finisaj glossy, incolor, care nu se îngălbenește în timp și care conține dimetil eter, rășină acrilică, rășină aldehidică și white spirit.
Urmărește clipul pentru mai multe detalii despre variantele de vernis pentru pictura în ulei. Nu uita să apeși butonul CC din dreapta jos a player-ului pentru a vedea subtitrarea în limba română.

Fixativ pentru acuarele
Un fixativ spray pentru acuarele are un rol de protecție împotriva umidității și prafului, care pot afecta pictura în acuarelă.
Te așteptăm cu mai multe idei și recomandări despre tehnici și materiale pentru proiecte de artă și hobby creativ și pe Facebook , Instagram si YouTube și în magazinele din București!
Share

Top medium-uri pentru pictura in ulei, acrilic sau acuarela

Mediumurile pentru pictură sunt substanțe care te ajută să modifici caracteristici ale culorilor cu care lucrezi – consistența, timpul de uscare, aspectul final, cu obiectivul de a realiza efecte interesante sau de a combina diferite tehnici de pictură în lucrări. Modalitatea de utilizare pentru fiecare medium este cea recomandată de producător iar aceasta implică de obicei anumite proporții de medium – culoare în amestec. Iată un top al medium-urilor de pictură de la Schmincke (unul din cei mai cunoscuți producători de culori și materiale pentru artă din Europa) care pot contribui în mod pozitiv la calitatea lucrărilor tale.
Mediumuri pentru pictura în ulei
Din punct de vedere chimic, uscarea unei culori de ulei se face prin absorbția oxigenului din aer. Mai mult, lumina soarelui joacă un rol important în acest proces. Uscarea uleiurilor pentru pictură durează destul de mult timp (poate dura săptămâni bune ca un strat relativ subțire de culoare de ulei să se usuce complet) și începe de la suprafața picturii. Este ideal, atunci când lucrezi cu uleiuri, ca fiecare strat de culoare să fie perfect uscat înainte de a aplica unul nou, însă cu ajutorul unui medium poți influența cantitatea de ulei conținută în culoare și astfel, poți obține un timp de uscare mai mic. Calități ale culorii de ulei care pot fi modificate prin folosirea unui medium sunt consistența (medium N), flow-ul (medium L), strălucirea (sicativ de Harlem) sau transparența (medium pictură transparent). Este indicat să folosești un singur medium pentru un anumit strat de culori de ulei într-o lucrare. Chiar dacă din punct de vedere chimic, medium-urile pot fi combinate între ele, din punct de vedere artistic, straturile cu efecte combinate pot fi greu de controlat sau de inserat în mod coerent într-un ansamblu. O altă recomandare ține și de procesul de uscare al unei picturi în ulei – e indicat să nu lași o lucrare la uscat la întuneric ci în lumină naturală, altfel riști ca uleiurile tale să se îngălbenească sau să se închidă destul de mult.
Medium W
Medium W de la Schmincke (disponibil și în varianta gel) permite culorilor de ulei să fie amestecate cu apă. Avantajul este că nu va mai fi necesar să utilizezi terebentină sau un substitut iar pe lângă această calitate, medium-ul te va ajuta să obții și o mai bună strălucire și un anumit grad de transparență al culorilor de ulei. Un medium pe bază de rășină alchidică, recomandat a fi folosit într-o proporție de o parte medium, 2 părți culori de ulei.
Medium transparent pentru pictură
Acest medium conține ulei de in subțiat la cald, rășină de dammar și sicativi, un ulei pentru pictură produs pe bază de lianți naturali, care va oferi culorilor de ulei o bună nivelare, un grad de strălucire și de transparență. Urmele pensulei vor deveni foarte fine, iar uscarea este ușor accelerată.
RAPID medium
RAPID medium accelerează uscarea culorilor de ulei (conține rășină alchidică, sicativ și mineral spirit) dar are și proprietatea de a le crește puterea de acoperire și transparența. Recomandat pentru pictura în straturi, atunci când dorești să realizezi un efect de transparență. Se aplică rapid, fiindcă este destul de volatil. Fiecare strat de culoare pe care s-a aplicat acest medium se va usca peste noapte.
Sicativ de Harlem
Un amestec de rășină ușoară, cu un rol în accelerarea uscării (va oferi o uscare uniformă și în profunzime) și în creșterea strălucirii. Urmărește tutorialul video și află cum se folosesc Rapid medium, medium-ul pentru accelerarea uscării, sicativul negru și sicativul de Harlem.
Medium pentru pictura în acrilic
Timpul de uscare la unei culori acrilice depinde și de umiditatea din aer (din spațiul în care lași pictura la uscat), de temperatura din ambient, de capacitatea de absorbție a suportului și de grosimea stratului de culoare acrilică.
Medium pentru culori acrilice
Și în cazul culorilor acrilice, un medium te poate ajuta să schimbi o anumită calitate a culorii. de exemplu, poți subția culoarea acrilică dar fără a-i pierde aderența, după cum poți vedea în clipul următor.
Medium fluid lucios și medium fluid satin-mat
Folosind un medium poți să și îngroși culoarea acrilică (de exemplu, cu acest medium de îngroșare pentru acrilice) sau să îi reduci gloss-ul sau transparența (medium fluid lucios acrilic sau medium fluid satin-mat, după cum poți urmări în clipul de mai jos.
Există inclusiv “retardere” pentru acrilice, cu ajutorul cărora vei lungi timpul de uscare, cum este acrilic retarder-ul 50556 - un aditiv cu aspect gelatinos (adaugând 20% retarder vei extinde timpul de uscare cu aproximativ 50%).
Mediumuri pentru culori de acuarelă
Dacă dorești să îmbunătățești aspectul acuarelei pe hârtie (o transparență mai mare sau un efect perlat), poți analiza și medium-urile disponibile pentru acest tip de culoare.
AquaShine
Medium-ul perlat AquaShine se poate aplica singur sau amestecat cu acuarelă, iar rezultatul va fi creșterea transparenței culorii și un efect perlat. Medium-ul mai are un avantaj și anume faptul că întârzie ușor uscarea culorilor pe hârtie.

Pasta Aqua
Pasta pentru acuarelă este o pastă modelatoare fină pentru acuarele, cu un finisaj reliefat, alb, ce se poate aplica pe lemn, hârtie, carton cu o spatulă. Se usucă într-o peliculă rezistentă la apă ce permite apoi pictura cu acuarelă.
AquaFix
Un alt treilea medium interesant destinat picturii în acuarelă este Aqua Fix, care are un rol de creștere a rezistenței la apă (după uscare, devine rezistent la apă). Mai mult, cu ajutorul acestui medium eviți situația în care acuarela se dizolvă la aplicarea mai multor straturi.
Fluid de mascare albastru
Fluidul de mascare albastru, de la Schmincke nu conține amoniac, rămâne alb pe hârtie și se folosește îndeosebi pentru detalii fine. După aplicare, e important să aștepți ca pelicula de fluid de mascare să fie bine uscată înainte de a picta peste. Îndepărtarea se face prin ușoară frecare. Există și fluid de mascare neutru și ambele sunt disponibile în varianta de recipient sau tub cu aplicator.
Toate medium-urile din acest articol sunt furnizate de producătorul german de culori și materiale de artă Schmincke și pot fi folosite și pe culori de ulei, acrilice sau acuarele din alte game. Este recomandat totuși, datorită diferențelor între rețetele de producție ale fiecărui producător de materiale de artă, ca înainte de a aplica compoziția medium-culoare pe o lucrare, să faci câteva teste. Poți vedea toate tipurile de medium-uri pentru pictură disponibile în oferta noastră, aici și dacă ai întrebări, consultanții noștri îți stau la dispoziție fie telefonic, fie direct în magazine.
Te așteptăm cu mai multe idei și recomandări despre tehnici și materiale pentru proiecte de artă și hobby creativ și pe Facebook , Instagram si YouTube și în magazinele din București!