Atunci când îți alegi paleta de culori pentru o pictură, pentru un desen sau pentru orice alt proiect de culori, e important să obții o armonie între culorile utilizate. Iată un articol din care vei afla ce sunt culorile complementare și cum se obțin, câteva informații despre tipurile de culori: culorile primare, culorile secundare și terțiare și felul în care acestea sunt așezate pe roata culorilor.
Există trei categorii de culori – culori primare, culori secundare și culori terțiare. Culorile primare sunt roșu, galben și albastru. Din combinațiile lor putem obține culorile secundare – portocaliu, verde și violet. Prin amestecul dintre o culoare primară cu o culoare secundară se obțin culorile terțiare. Cele 12 culori rezultate (primare, secundare și terțiare) sunt parte din roata culorilor, de unde te poți inspira pentru a-ți alege culorile pentru o nouă pictură sau pentru un nou desen, astfel încât să obții un maxim de armonie între ele.
Culori complementare – care sunt si cum le folosesti?
Culorile complementare sunt culorile opuse de pe roata culorilor. Culorile complementare se obțin pornind de la culorile primare. Dacă amestecăm culorile primare (roșu, galben și albastru) în cantități egale, vom obține culorile secundare. Orange este rezultatul amestecului dintre roșu și galben, verdele se obține din galben și albastru iar violetul, îl vei obține amestecând roșu și albastru.
Care sunt culorile complementare?
Culorile complementare sunt reprezentate astfel – pentru fiecare culoare primară, va fi complementar amestecul celorlalte două (în cantități egale) culori primare.
Astfel, roșu va avea ca și complementar verdele (obținut din galben și albastru), galbenul va avea ca și culoare complementară violetul (obținut din roșu și albastru) iar albastrul are ca și complementară culoarea oranj (obținută din roșu și galben). Mai simplu, dacă te vei uita pe roata culorilor, vei observa rapid culorile complementare – acestea sunt opuse în așezarea pe roată.
Observă culorile complementare: roșu – verde, galben – violet, albastru – orange
Dacă vei alege culori complementare pentru tablourile tale, vei obține un echilibru la nivel de cromatică a tablourilor. Bineînțeles, poți merge mai departe, utilizând griuri colorate sau diferite nuanțe ale culorilor complementare, în funcție de tema pe care o pictezi sau pe care o desenezi și atmosfera pe care dorești să o exprimi.
Citește și articolul despre nuanțele de verde, pentru a descoperi bogăția și istoria pigmenților folosiți în pictură!
Lucrul cu aceste culori complementare poate fi destul de complex, mai ales când intri în profunzimea amestecurilor. De exemplu, dacă alegi două culori complementare și le amesteci pe paletă – pentru un exercițiu, vei observa că proporțiile diferite din fiecare culoare vor înclina balanța către o zonă mai caldă, mai rece sau neutră. Acum ai la dispoziție o modalitate de a lucra intensitatea unei culori – pot exista cazuri în care dorești să obții o intensitate scăzută a unei culori, pentru a nu supra aglomera din punct de vedere cromatic tabloul.
Tonurile neutre obținute din amestecul culorilor complementare apar datorită faptului că există mereu, în orice pereche de culori complementare, o culoare caldă și una rece. Mai mult, fiecare pereche conține întotdeauna toate cele trei culori primare (am menționat mai sus cum se obțin culorile complementare) care o data amestecate împreună, au tendința de a se neutraliza ușor.
Ce este contrastul simultan?
Contrastul simultan, un contrast al culorilor complementare a fost observat de un om de știință francez - Michel Eugene Chevreul, care lucra ca director in cadrul unei fabrici in care se si vopseau materiale textile.
În urma plângerilor repetate a clienților - care reclamau că negrul părea diferit atunci când era folosit lângă albastru, omul de știință a descoperit că percepția asupra unei culori era influențată de culorile din jur.
Contrastul simultan este numit acel contrast care implică culori complementare și este cel mai mare tip de contrast care se poate obține pe roata culorilor.
Din acest motiv, atunci când nu ai un roșu suficient de puternic, prin alăturarea unei nuanțe de verde, vei intensifica roșul. La fel, atunci când ai o culoare prea intensă, pe care dorești să o estompezi, amestecă în ea culoarea ei complementară. Pentru a picta umbre, poți încerca să utilizezi culoarea complementară a luminii (deci o variantă de violet, dat fiind faptul că cel mai des lumina este reprezentată în pictură prin galben).
Citește tutorialul pe pași pentru realizarea unei picturi cu o scenă din Veneția și descoperă care sunt culorile de acuarelă folosite de artistă pentru umbre.
Claude Monet - Sunset in Venice
Gândește-te la un răsărit sau un apus de soare la mare – vei vedea albastrul cerului și al mării în contrast cu portocaliul soarelui, dar și într-o dinamică spectaculoasă. Pe măsură ce soarele răsare, albastrul închis al nopții se va deschide iar lumina soarelui va trece prin mai multe temperaturi până ca acesta să se ridice total deasupra liniei orizontului. Acesta este motivul pentru care o pictură/ fotografie cu un apus sau cu un răsărit va fi atât de echilibrată din punct de vedere al culorilor, fiindcă conține deja un contrast simultan pe care ochiul uman îl recunoaște ca fiind dramatic și armonios.
Poți introduce și stăpâni intensitatea culorilor complementare dintr-o pictură prin amestecul treptat al acestora, dar și prin tehnica de lucru. Această modalitate este o modalitate subtilă de a-l purta pe privitor către anumite regiuni pe care dorești să le evidențiezi și de a nu-i obosi atenția.
Griurile colorate rezultate din amestecul culorilor complementare
Pe lângă tonurile de care am discutat mai sus, vei putea obține dinamică din punct de vedere al cromaticii și prin utilizarea griurilor colorate. Pe acestea le vei obține din mixul a două culori complementare (rosu-verde, galben-violet sau albastru-orange) cu alb. Diferitele proportii de alb care pot intra in acest tip de amestec vor da farmec și vor construi atmosfera subtilă pe care o dorești.
Albul este în acest punct cheia luminozității picturii. Pentru a crea un efect dramatic mai intens și controlat, nu ignora nici amestecurile cu negru.
Tablouri ale pictorilor celebri în care apar culorile complementare
Iată câteva tablouri realizate de pictori faimoși în care poți observa utilizarea culorilor complementare:
Wassily Kandinsky, Improvisation 31 (Sea Battle), 1913
Marc Chagall, I and the Village, 1911
Vincent van Gogh, The Night Café, 1888
Henri Matisse, Portrait of Madame Matisse (Green Stripe), 1905
Claude Monet, Rouen Cathedral, West Façade, Sunlight, 1892
Claude Monet, Impression, Sunrise, 1872
Din ce tip de pigment obții cele mai intense culori complementare sau griuri colorate?
O mențiune importantă aici – dacă încerci să realizezi aceste amestecuri de culori pe paleta și nu îți ies culori secundare pure și pigmentate, e posibil să îți fie de ajutor să îți iei culori la o calitate mai bună. Ca și principiu, calitatea unui amestec de culori poate fi impactat de însăși rețeta culorilor (acuarelă, ulei, acrilic) pe care le folosești. Astfel – culorile profesionale conțin pigmenți naturali și majoritatea culorilor sunt monopigment (adică un tub de culoare conține unul sau maxim doi pigmenți puri), pe când culorile din game de studiu pot conține pigmenți sintetici, care în amestec îți vor da direct gri-uri colorate, nu culorile secundare sau terțiare conform teoriei culorilor.
Un amestec de culoare îți va ieși cu atât mai bine cu cât culorile pe care le utilizezi sunt mai calitative (ex. culori din game profesionale, care conțin pigmenți naturali și sunt mai pure decât cele studio grade). În concluzie, dacă vrei să lucrezi propriile amestecuri de culoare sau să testezi pur și simplu felul în care culorile secundare sau terțiare pot să derive din cele primare, asigură-te ca pigmenții pe care îi folosești sunt de o calitate foarte bună.
Iată mai jos câteva exemple de game fine sau profesionale de culori din care îți poți comanda tuburi individuale de roșu, galben și albastru.
Pentru a verifica numărul de pigmenți dintr-o culoare, verifică fișa tehnică – pigmenții sunt notați în dreptul fiecărei culori (ex. PW4, PY216, PO20) și pentru a alege acele culori monopigmentate (cele care te vor ajuta să obții cele mai vii, saturate și intense amestecuri de culoare) e necesar să alegi acele culori care au trecute în dreptul lor un singur astfel de nume de pigment.
Culori de ulei
Culori de ulei fine XL Oil (fișă tehnică)
Culori de ulei Ladoga (fișă tehnică)
Culori de ulei Master Class (fișă tehnică)
Culori de ulei Norma (fișă tehnică)
Culori de ulei Mussini (fișă tehnică)
În același fel poți verifica și culorile acrilice și culorile de acuarelă.
Pe scurt, despre culorile complementare
Culorile primare sunt roșu, galben și albastru.
Dacă le amesteci în cantități egale, vei obține culori secundare.
Culorile complementare sunt roșu - verde, galben - violet și albastru - orange - le poți observa cu ușurință pe roata culorilor, unde au poziții opuse.
Contrastul simultan este contrastul dintre culorile complementare, cel mai puternic din roata culorilor.
Din culorile complementare poți obține tonuri neutre și gri-uri colorate (dacă adaugi alb sau negru în amestec).
Dacă pentru amestecurile tale folosești culori de slabă calitate, nu vei obține culori complementare intense și saturate. Pentru ca amestecurile să iasă vibrante, e bine să ai la îndemână un roșu, un galben și un albastru (acrilic, ulei sau acuarelă) dintr-o gamă profesională, care să fie mono pigmentate. Astfel amestecul tău nu va avea un aspect noroios ( cum se poate întâmpla dacă folosești culori de studiu, care în cele mai des întâlnite rețete, sunt fabricate din pigmenți sintetici și au o cantitate mare de liant - detalii care fac ca amestecurile să nu iasă conform teoriei).
Sursa foto Wikipedia.com, Pexels.com, Unsplash.com
Te așteptăm cu mai multe idei și recomandări despre tehnici și materiale pentru proiecte de artă și hobby creativ și pe Facebook , Instagram si YouTube și în magazinele din București!